Malmin Lentokenttä, kaupunkipolitiikan (terävä) kulmakivi!
Kirjoituksen voisi aloittaa jotenkin ”kaikki malmista” tyylisesti.
En ihan heti muista että yhdestäkään kaupunginosasta olisi kirjoitettu ja väännetty, ainakaan minun elinaikana, yhtä paljon. Savista maata, kulttuurihistoriallisia arvoja, intressiristiriitaa, harvinaisia lintuja, pelastustointa ja lentämisen tulevaisuutta sekä ihan normaaleja näkemyseroja siitä tarvitseeko kaupunki yli 20 tuhannen ihmisen uuden asuinalueen. Ehkä jostain metron rakentamisesta on aikoinaan kirjoitettu ja väännetty yhtä paljon.
Tarvitseeko Helsinki siis 20tuhatta uutta asukasta, no varmasti! Tarvitseeko näiden uusien asukkaiden asua Malmin kiitoradan päällä? Siitä en ole ollenkaan varma.
Malmin kenttä näyttää joutuvan ns. ”liian ison pensselinvedon” uhriksi!
Kas näin; poliitikot tilaavat kaupungin tulevaisuutta luotaavia selvityksiä, samalla kuin asumisen kustannukset ja muuttopaine tuntuvat räjähtävän käsiin eivätkä ennusteet helpota tätä tosiasiaa.
Aloitetaan siis tärkeä, täysin normaali ja pitkälle tulevaisuuteen tähtäävä suunnitelma; Helsingin uusi yleiskaava. Johon luonnollisesti alullepanijat sitoutuvat. Toistaiseksi kaikki hyvin, mutta sitten iskee hybris!
Koska ME poliitikot haluamme yleensäkin tehdä kerralla suuria ja pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavia suunnitelmia. Suunnitelmia joiden on otettava huomioon ja katettava kaikki mahdollisuudet, koko kaupunki, kaikki skenaariot ja vielä 30+ vuodeksi eteenpäin, syntyy erittäin hankala kannat ja päätökset betonoiva asetelma, josta ei sitten enää voidakaan joustaa. Kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Hieman sama kuin kysyisi 27 vuotiaan täydellistä sitoutumista siihen että mitä latuja hänen elämänsä kulkee tästä aina 57 vuotiaaksi?
Kirjoittaja on itse 42, eikä se muuten ole mennyt niin kuin 27 vuotiaana opiskelijana kuvittelin…
Vaikka yleiskaava on tärkeä, olen sietä mieltä että massiivinen "tulevaisuuden" kaava jossa paalutetaan kirjaimellisesti kaikki skenaariot, kymmeniksi vuosiksi eteenpäin, on utopiaa.
Kaavan tulisi antaa suunta ja tavoite, mutta ei määritellä ehdottomia tekoja niin että yhdenkin purkaminen aiheuttaa niin poliittisen kuin oikean elämän- ketjureaktion. Johon sitten hirttäydytään kuten Malmiin.
Ei Helsingin kasvu pysähdy siihen jos Malmia ei rakenneta. Ei Helsinki jää kehityksestä jälkeen jos yksi sen kymmenistä uuden yleiskaavassa määritellyistä kehityshankkeista tai asuinalueista ei toteudu, juuri siinä marssijärjestyksessä kun joku esitti ja muut hyväksyivät.
Eivät Helsinkiläiset menetä, (pl. muutamat poliitikot) mitään, jos Malmia ei rakenneta heti tai koskaan.
Kysymys pitäisi asettaa toisinpäin, jos enemmistö kaupunkilaisista vastustaa Malmin rakentamista, mitä voisimme sitten saada irti siitä että Malmia ei rakenneta? Lisää sen käyttöä tukevaa uutta toimintaa vai jotain aivan muuta? Ja kun kehitys mainitaan, niin sivuhuomiona kysymys; missä ovat ne valtion lupaukset korvaavasta uudesta kiiltävästä kentästä vanhan tilalle?
Koska tilanne vaikuttaa erikoisen lukkiutuneelta, voisi myös kysyä; ajetaanko uutta uuden yleiskaavan jälkeistä aikaa nyt niin etukenossa että Malmin kaavoittamisessa kaupungille syntyvien maa-alueiden arvo ja sitä seuraavat poliittiset vaihtokaupat on jo tehty etukäteen?!
Kun juuri muut seikat eivät tunnu selittävän näin voimallista toimintaa vastoin yleistä mielipidettä.
Kaupunkia ja sen tulevaisuutta suunnitellessa tehdään aina kompromisseja ja joillekin yksilötasolla kipeitä päätöksiä, myös poliitikoille. Mutta kaupunkiin ei rakenneta yhteistä tulevaisuutta jos asukkaiden enemmistö on toista mieltä poliitikkojen kanssa jo suunnitelmien alkuvaiheessa.
Onko Malmi suurimmalle osalle äänestäjiä sitten vain tunneasia? Varmasti on, suurin osa mielipiteistämme on. Mutta silti, vaikka Malmi alueena on monelle olankohautus, niin se tunne siitä että poliitikot eivät kuuntele yleistä mielipidettä ei todellakaan sitä ole!
Kirjoittaja on Kokoomuksen kunnallisvaaliehdokas Helsingissä, eikä puolla Malmin kentän rakentamista.
Kyllähän siellä tuntuu olevan maan tapaa sekä kunnallisella että valtiollisella puolella. Tässä yhteydessä voisi saman tien perata vähän syvemmältä meikäläisen päätöksentekojärjestelmän pimeitä nurkkauksia.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Erityisesti ihmetyttää eräiden päätöksentekijöiden silmien sulkemisen monilta Malmin rakentamista koskevilta tosiasioilta. Kulttuurihistoriasyiden olemassaolo edes jotenkuten myönnetään. Lentotoiminnan ja esimerkiksi Rajavartiolaitoksen toiminnan järkevä järjestäminen (mitä sen pyörittäminen Helsinki-Vantaalla ei ole) ovat jääneet täydellisesti näkemättä.
Sitä ihmettelen – ensimmäistä kertaa Helsingin kuntavaaleissa ehdolla ollen – kuinka syvällä tällainen vain mieleisten tosiasioiden valitseminen päätöksenteon pohjaksi täällä oikein on? Jan Vapaavuoren kunniaksi Malmi-asiassa on sanottava, että hän on edes huomannut ihmetellä sitä, että vaihtoehtoista lentotoiminnan järjestämisen paikkaa järkevällä etäisyydellä pääkaupunkiseudulta ei ole muistettu koko aikana edes etsiä.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin Kalliossa asuu 30 000 ihmistä. Malmille tulisi koti 25 000 ihmiselle. Mutta ajatelkaamme eliitin harrastusta, ilmailua, ja äänestetään kunnallisvaaleissa kyllä eliitin harrastusmahdollisuuksien säilyttämiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Viitsitkin vain lietsoa täällä kateutta ”eliitin harrastusmahdollisuuksista”, vaikka tähän mennessä olet aivan varmasti tietoinen Finavian tilastosta: sen mukaan Malmin lennoista vain 10-20 % on harrastusilmailua, valtaosan toiminnasta ollessa ammatillista.
Ks tekstin sivu 14: http://malmiairport.fi/presskits/lexmalmi/Kansalai…
Miksei Sipoosta Helsinkiin varta vasten asuntorakentamiseen otettu maa kelpaa niiden kymmenientuhansien kodeiksi? Kyllä niitten kaivattujen elementtikennostojen pitäisi sentään mahtua jonnekin muuallekin kuin juuri Malmin kiitoradalle.
Ilmoita asiaton viesti
Ahola se ei vissiin osaa muuta kuin hokea typeryyksiä tässä asiassa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Ahola. Miten yleiskaavassa on huomioitu lentoliikenteen kasvu? Eli jos väkiluku oikeasti kasvaa nykyisestä 600.000 ennustettuun 860.000, miten hoidetaan lentoliikenne?
Helsinki-Vantaa on jo nyt tukossa ruuhka-aikaan. Minne laittaisi tuon 43% ruuhkaliikennettä lisää?
Ilmoita asiaton viesti